« Rationalism tends to emphasize universals and to make wholes prior to parts in the order of logic as well as in that of being. Empiricism, on the contrary, lays the explanatory stress upon the part, the element, the individual, and treats the whole as a collection and the universal as an abstrac tion. My description of things, accordingly, starts with the parts and makes of the whole a being of the second order. It is essentially a mosaic philosophy, a philosophy of plural facts, like that of Hume and his descendants, who refer these facts neither to Substances in which they inhere nor to an Absolute Mind that creates them as its objects.
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Taken as it does appear, our universe is to a large extent chaotic. No one single type of connection runs through all the experiences that compose it." [-] if you should liken the universe of absolute idealism to an aquarium, a crystal globe in which goldfish are swimming, you would have to compare the empiricist universe to something more like one of those dried human heads with which the Dyaks of Borneo deck their lodges. The skull forms a solid nucleus ; but innumerable feathers, leaves, strings, beads, and loose appendices of every description float and dangle from it, and, save that they terminate in it, seem to have nothing to do with one another. »
William JAMES, Essays in radical empiricism (1912), Canadian Libraries, Internet Archive, (pp. 40 à 46)
L’exercice de la transactivation convertit des situations en expériences vécues et racontées.
Les transactiveurs portent leur attention à toutes sortes de situations susceptibles de constituer à leurs yeux, l’objet d’une expérience esthétique intéressante. Leur choix ne se limite pas au champ balisé de l’art, mais s’élargit également à des situations rencontrées ou inventées.
Leur activité se fonde sur l’hypothèse que l’accomplissement d’un travail artistique réside dans ses multiples transactivations, c’est à dire les actes de réception, d’exploration et de coopération qui contribuent à donner vie et consistance à des situations.
En rapportant leurs expériences personnelles à travers des récits critiques, en écrivant et réfléchissant ensemble sur les implications idéologiques de leur travail, les transactiveurs souhaitent former un relais ouvert aux nouveaux contributeurs qui se reconnaîtront dans le désir de privilégier une approche plurielle, subjective et investie de l’art.
Les membres de transactiv.exe n’ont pas forcément de certitude quant à leur statut (artiste, critique, chercheur ?). Par contre, ils ont conscience de participer pleinement à la vie artistique par leur goût de l’expérimentation et leurs qualités d’agents sensibles.